|
Kawa i herbata w umiarkowanych ilościach służą sercu |
| Drukuj |
|
|
Redaktor: Katarzyna
|
|
Picie w umiarkowanych ilościach kawy i herbaty zmniejsza ryzyko chorób serca - informują naukowcy z Holandii na łamach pisma "Arteriosclerosis, Thrombosis, and Vascular Biology". Profesor Yvonne Van der Schouw wraz z zespołem z Julius Center for Health Sciences and Primary Care na Uniwersytecie Medycznym w Utrechcie badała zwyczaje dotyczące picia kawy i herbaty wśród 37,514 uczestników. Informacje uzyskano przy pomocy ankiet, a stan zdrowia badanych monitorowano przez 13 lat.
Jak podkreślają autorzy pracy należy zauważyć, że osoby pijące kawę i herbatę różnią się od siebie - wielu wielbicieli kawy pali i stosuje mniej zdrową dietę w porównaniu z osobami pijącymi herbatę.
Wyniki badania wykazały, że picie ponad 6 filiżanek herbaty dziennie zmniejsza ryzyko chorób serca o 36 proc. (w porównaniu do osób pijących mniej niż jedną filiżankę dziennie). Natomiast picie od 3 do 6 filiżanek herbaty dziennie zmniejsza ryzyko śmierci z powodu choroby serca aż o 45 proc. Z kolei picie dwóch filiżanek kawy dziennie obniża ryzyko chorób serca o 20 proc.
Nie zaobserwowano wpływu picia kawy ani herbaty na ryzyko zawału.
Zdaniem naukowców korzystny wpływ obydwu napojów na zdrowie może wiązać się z działaniem antyoksydantów. Zawarte w herbacie flawonoidy prawdopodobnie zmniejszają ryzyko chorób serca, ale dokładny mechanizm ich działania nie jest na razie znany.
|