Aktualności
Menu witryny
Artykuł tygodnia
Artykuły
Czym jest dietetyka?
Składniki odżywcze
Witaminy
Składniki mineralne
Rodzaje diet
Modne diety
Żywienie człowieka chorego
Żywienie dzieci i młodzieży
Żywienie sportowców
Porady
Szukaj
Kontakt

Żelazo | Drukuj |
Redaktor: Katarzyna   
Żelazo jest pierwiastkiem, który wchodzi w skład barwnika krwi- hemoglobiny. Zawarte w pokarmach żelazo jest trójwartościowe, zmienia się w żołądku w żelazo dwuwartościowe, które w jelicie cienkim po połączeniu się z białkiem tworzy ferrytynę, związek który jest stanowi formę łatwo przyswajalną oraz hemosyderynę jako kompleks żelaza z białkami, węglowodanami, lipidami. Dodatkowo żelazo jest magazynowane w wątrobie, śledzionie, nerkach oraz surowicy krwi.
 

Funkcje żelaza w organizmie człowieka:

  • transport tlenu w organizmie,
  • wchodzi w skład enzymów biorących udział w procesach utleniania.

Źródła w pożywieniu:

W produktach spożywczych wyodrębniamy żelazo hemowe i żelazo niehemowe, które jest trudniej wchłanialne.


Źródła żelaza hemowego, przyswajalne w 20%:
  • wątroba,
  • nerki,
  • serce,
  • mięso,
  • ryby,
  • drób.

Źródła żelaza niehemowego, przyswajalne w 5%:
  • żółtka jaj,
  • mąka,
  • pieczywo pełnoziarniste,
  • kasze gruboziarniste,
  • otręby pszenne,
  • warzywa zielone jak szpinak, pietruszka, szczypior, szczaw,
  • buraki.
 

Niedobór żelaza

Niedobór żelaza może spowodować wystąpienie niedokrwistości niedobarwliwej. Grupy najbardziej narażone na niedobór żelaza do dzieci, młodzież oraz kobiety w ciąży.
 

Nadmiar żelaza

Nadmiar żelaza może doprowadzić do hemochromatozy wrodzonej. W takiej sytuacji żelazo odkłada się w wątrobie, trzustce, mięśniu sercowym, stawach powodując uszkodzenie ich struktur.