Aktualności
Menu witryny
Artykuł tygodnia
Artykuły
Czym jest dietetyka?
Składniki odżywcze
Witaminy
Składniki mineralne
Rodzaje diet
Modne diety
Żywienie człowieka chorego
Żywienie dzieci i młodzieży
Żywienie sportowców
Porady
Szukaj
Kontakt

Dieta ubogoenergetyczna | Drukuj |
Redaktor: Katarzyna   

Image

Poniższy artykuł przedstawia zalecenia żywieniowe w leczeniu otyłości. Dieta redukująca powinna być prawidłowo zbilansowana i pokrywać zapotrzebowanie na witaminy, związki mineralne i białko, ograniczając natomiast ilość spożytej energii i tłuszczu.

 



Zastosowanie: otyłość
  • Ograniczenie ilości energii o 500-700 kcal lub ½ zapotrzebowania
  • Diety 1000 kcal, 1500 kcal, 2000 kcal

Cel diety:
  • Dążenie do zmniejszenia masy ciała
  • Ograniczenie uczucia głodu
  • Zapewnienie podaży witamin i związków mineralnych zgodnie z normami.


Produkty zalecane i przeciwwskazane w diecie ubogoenergetycznej
 

Produkty zalecane

 

W ograniczonych ilościach

Produkty przeciwwskazane

 

 

Pieczywa z grubego przemiału, gruboziarniste kasze, kasz gryczana, jaglana

Pieczywo jasne, bulki, ciastka, kasza manna, krakowska, mąka pszenna i ziemniaczana

Maślanka, mleko 0,5 % tłuszczu, kefir, jogurt naturalny odtłuszczony, chudy ser twarogowy

Mleko 1,5%, jogurt naturalny 2%, ser twarogowy półtłusty,

Mleko pełne, jogurt owocowy, ser twarogowy tłusty, ser dojrzewające, topione

 

Całe jajka i białka

 

 

Mięso kurcząt i indyków bez skóry, cielęcina, wołowina, chude wędliny drobiowe, polędwica, szynka wołowa, chude ryby: flądra, dorsz, mintaj

Wieprzowina, baranina, mózg, mięso kaczek i gęsi, pasztety, konserwy mięsne i rybne, tłuste ryby: węgorz, śledź, łosoś, szproty, wędliny, parówki, kiełbasy

Warzywa, rzodkiewki, ogórki, szpinak, pomidory, kalafior, kabaczki, pieczarki, rzepa, papryka, cebula, kapusta biała, pory, buraki, marchew, szczypior

Ziemniaki, kukurydza, groszek zielony, pietruszka, seler korzeniowy

Suche nasiona roślin strączkowych

Arbuzy, grejpfruty, cytryny, truskawki, poziomki, pomarańcze

Wiśnie, czereśnie, morele, jabłka, gruszki, agrest, jagody

Śliwki, maliny, winogrona, banany, orzechy

 

Sorbety, galaretki owocowe

Słodycze

 

Kawa bez cukru, herbata z cukru, napoje light, sok pomidorowy

 

Alkohol, soki owocowe wysokosłodzone

Źródło: Wądołowska, Bandurska-Stankiewicz,  Wybrane zagadnienia z dietetyki.

 

Masz uwagi? Widzisz błąd? Zgłoś to administratorowi.