Aktualności
Menu witryny
Artykuł tygodnia
Artykuły
Czym jest dietetyka?
Składniki odżywcze
Witaminy
Składniki mineralne
Rodzaje diet
Modne diety
Żywienie człowieka chorego
Żywienie dzieci i młodzieży
Żywienie sportowców
Porady
Szukaj
Kontakt

Węglowodany | Drukuj |
Redaktor: Katarzyna   

ImageWęglowodany stanowią najlepsze przyswajalne źródło energii. Między innymi mózgowie wykorzystuje glukozę jako jedyne źródło energii. Węglowodany przyczyniają się do  syntezy białka de novo, a także stanowią czynnik oszczędzający białko. Badania dowiodły, że minimalne spożycie węglowodanów unikają nadmiernego rozkładu białek.

 


Węglowodany dzielą się na:

  • Cukry proste (monosacharydy)
  • Cukry złożone (disacharydy i wielocukry)


Funkcje węglowodanów:

  • Podstawowe źródło energii
  • Jako włókna roślinne wpływają na czynność przewodu pokarmowego, zwiększając masę i objętość kału.
  • Wydalają substancje toksyczne jak karcynogeny


Jednakże nadmiar cukrów prostych może doprowadzić do niebezpiecznych konsekwencji jakimi są:

  • Próchnicy zębów
  • Sprzyjają powstawaniu otyłości
  • Nadmiar cukru wpływa drażniąco na przewód pokarmowy
  • Zmniejsz łaknienie
  • Nadmiar sacharozy lub fruktozy może doprowadzić do hipertriglicerydemi, a w konsekwencji do choroby niedokrwiennej serca.


Źródła węglowodanów:

  • Produkty zbożowe jak mąka, kasze, ryż, płatki owsiane, makarony (60-80%). Zalecane są produkty zbożowe z grubego przemiału, które zawierają błonnik, są dobrym źródłem magnezu, żelaza, witaminę B1, niacynę,cynk.
  • Warzywa i owoce, w których węglowodany występują jako skrobia, cukry  oraz włókna roślinne (błonnik, hemiceluloza, pektyna i gumy roślinne). Warzywa które dostarczają dość mało węglowodanów to szparagi, seler, sałata, ogórki, pomidory, rzodkiewki, kapusta, papryka i kalarepa. Nieco większe ilości dostarczają buraki, marchew, cebula oraz brukselka. Jednak największe ilości węglowodanów dostarczają ziemniaki oraz suche nasiona strączkowe. 
  • Owoce dostarczają głównie glukozę, fruktozę oraz sacharozę. Największe ilości węglowodanów dostarczają głównie czereśnie, wiśnie, morele, jabłka, gruszki, winogrona. Małą zawartość węglowodanów dostarczają arbuzy, cytryny, pomarańcze, agrest, poziomki, truskawki oraz porzeczki.
  • Inne źródła węglowodanów to cukier, miód oraz ich przetwory jak cukierki, marmolada, dżemy. Niestety produkty te stanowią źródło pustych kalorii. Wyroby te nie powinny dostarczać więcej niż 10% energii, ponieważ nie dostarczają żadnych składników odżywczych.


Zapotrzebowanie na węglowodany powinno być nie mniejsze niż 100g dla dorosłego człowieka. Jednakże zapotrzebowanie człowieka na węglowodany jest uzależnione od wieku, płci, rodzaju wykonywanej pracy oraz stanem fizjologicznym jak ciąża czy laktacja.
Według zaleceń węglowodany powinny dostarczać 50-70% dobowego zapotrzebowania.


Artykuły powiązane:
http://zdrowezywienie.w.interia.pl/weglowodany.htm
http://www.fit.pl/dietetyka/weglowodany,14,11,11,281,321,0,0,0.html

 

Masz uwagi? Widzisz błąd? Zgłoś to administratorowi.