Aktualności
Menu witryny
Artykuł tygodnia
Artykuły
Czym jest dietetyka?
Składniki odżywcze
Witaminy
Składniki mineralne
Rodzaje diet
Modne diety
Żywienie człowieka chorego
Żywienie dzieci i młodzieży
Żywienie sportowców
Porady
Szukaj
Kontakt

Tłuszcze | Drukuj |
Redaktor: Katarzyna   

ImageTłuszcze są dla ustroju człowieka najbardziej skoncentrowanym źródłem energetycznym oraz bogactwem witamin w nich rozpuszczalnych A,D,E,K i nienasyconych kwasów tłuszczowych.

 

 

 

 

Cechy tłuszczów :

  • Powodują wydłużanie czasu przechodzenie miazgi pokarmowej z żołądka
  • Zwiększają sytość
  • Zapewniają znakomity smak
  • Umożliwiają procesy obróbki jak smażenie i pieczenie

 

Najważniejsze dla człowiek stanowią nienasycone kwasy tłuszczowe, jednak nie są syntetyzowane przez organizm i potrzebują ich dostarczania. Badania wykazały, że na niedobór NNKT narażona jest przede wszystkim skóra. Zmiany skórne charakteryzują się:

  • Nadmiernym rogowaceniem
  • Złuszczeniem
  • Zwiększoną wrażliwością na zakażenia skórne.

 

Podsumowując NNKT są niezbędnymi składnikami budującymi strukturę skóry, dlatego tak ważne jest pokrycie ich zapotrzebowania.

 

Funkcje NNKT:

  • Przemieszczanie i metabolizm cholesterolu.
  • Zapobiegają powstawaniu hipercholesterolemii.
  • Odgrywają role hormonów tkankowych
  • Mają korzystny wpływ na rozwój płodu

 

Do tłuszczy jadalnych zawierających NNKT zaliczyć można:

 

  1. Tłuszcze o dużej ilości NNKT (olej krokoszowy, kukurydziany, słonecznikowy, lniany, sojowy)
  2. Tłuszcze o średniej ilości NNKT (olej arachidonowy, palmowy, sezamowy, rzepakowy bezerukowy)
  3. Tłuszcze o małej zawartości NNKT ( oliwa z oliwek, olej kokosowy, masło)

 

 

TŁUSZCZE ZWIERZĘCE

Źródła tłuszczów:

  • Śmietana 10-30%
  • Sery żółte 20-40%
  • Żółtka jaja (30%)
  • Mięso
  • Drób jak kaczka, gęś

 

TŁUSZCZE ROŚLINNE

 Zawierają one z reguły więcej NNKT oraz witaminę E i sitosterole. Większość warzyw i owoców zwiera mniej niż 1% tłuszczów. Jednak są wyjątki do których należy awokado, oliwki oraz orzechy ( orzeszki ziemne-44%, włoskie 64%)

 

Zapotrzebowanie na tłuszcz jest trudne do ustalenia, gdyż zależy ono od potrzeb organizmu oraz fakt, że organizm może syntetyzować tłuszcz z węglowodanów pochodzących z diety.

 

Powiązane artykuły:
http://www.izz.waw.pl/wwzz/normy-tluszcz.html
http://www.mediweb.pl/diseases/wyswietl_vad.php?id=576
http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/zasady-zywienia/postaw-na-dobry-tluszcz,882_610.htm

 

Masz uwagi? Widzisz błąd? Zgloś to administratorowi.