|
Redaktor: Katarzyna
|
|
Dieta Atkinsa jest bliskim odpowiednikiem polskiej diety dr Kwaśniewskiego. Dieta Atkinsa oparta jest głównie na produktach bogatych w białko i tłuszcze, natomiast ogranicza a to niemal do minimum węglowodany, z początku do 20 g na dobę, czyli ok. trzech łyżeczek cukru.
Dieta polega na całkowitej eliminacji:
- owoców,
- pieczywa,
- makaronu,
- ziemniaków.
Dieta dr Atkinsa nie powinna być stosowana dłużej niż rok, ponieważ zwiększona podaż produktów wysokotłuszczowych może doprowadzić do rozwoju miażdżycy, udarów mózgu oraz rozwoju nadciśnienia tętniczego.
Zaletą diety Atkinsa jest dość duża utarta masy ciała w okresie miesiąca do około 5 kg. Natomiast niekorzystną cechą stosowania diety jest podwyższenie poziomu cholesterolu.
Zalecenia w diecie:
- zwiększona podaż płynów,
- ograniczenie picia kawy, herbaty,
- zwiększona podaż witamin i składników mineralnych.
Do dziś dieta Atkinsa posiada wiele miłośników oraz przeciwników. Dieta Atkinsa poddano szerokim badaniom klinicznych i potwierdzono jej skuteczność w leczeniu otyłości między innymi dane w "Annals of Internal Medicine", badania w Duke University Medical Center w Durham, Veterans Affairs Medical Center w Filadelfii. Jednakże jednogłośnie podczas konferencji w USA wysunięto fakt, że nie pozwala ona dlugoterminowo obniżać wagi. Do tej pory nie opublikowano badań długofalowych wpływu tego sposobu odżywania na zdrowie, gdyż są one w toku.
Więcej znajdziesz na www.atkins.com |
|
Redaktor: Katarzyna
|
|
Dieta śródziemnomorska uznawana jest za jedną z najzdrowszych diet. Istnieją dowody naukowe sugerujące powiązania pomiędzy stosowaną dietą a występowaniem chorób układu krążenia.
W krajach wysoko rozwiniętych głównym problemem jest przejadanie się, zwłaszcza zbyt duże spożycie tłuszczów (szczególnie pochodzenia zwierzęcego), rafinowanych węglowodanów, mięsa i przetworów mięsnych, przy jednoczesnym mniejszym spożyciu produktów skrobiowych oraz błonnika pokarmowego. Dziś już nie ma wątpliwości, że otyłość może powodować wzrost zachorowalności nie tylko na chorobę niedokrwienna serca, nadciśnienie tętnicze, ale i cukrzycę typu II. Ta z kolei jest czynnikiem ryzyka chorób wymienionych uprzednio. Niestety w tradycyjnej diecie Polaka ciągle za mało miejsca zajmują warzywa. Zalecenia: - Charakterystyczną cechą jest ograniczenie spożycia mięsa oraz innych białek zwierzęcych.
- Jednym z bardzo ważnych składników diety śródziemnomorskiej są ryby. Jedzenie ryb co najmniej dwa razy w tygodniu owocuje zmniejszoną zapadalnością na chorobę niedokrwienna serca.
- Zalecane jest spożycie owoców morza oraz pełnoziarnistego pieczywa.
- Dawniej diety śródziemnomorskie zawierały małe ilości produktów mlecznych, głównie jogurtów.
- Do potraw dodajemy dużą ilość czosnku i cebuli, do sałatek, zup i sosów - oliwę z oliwek, zamiast masła i tłuszczu pochodzenia zwierzęcego.
- Czerwone wino zawiera flawonoidy, które posiadają właściwości antyoksydacyjne .
- Dowiedziono, że spożywanie niewielkich ilości napojów alkoholowych zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej u osób w podeszłym wieku.
Zalecane są także:
- orzechy
- suszone owoce
- ryż
- makaron
Wykluzyć: - Białe pieczywo
- Słodycze
- Mięso czerwone, białe tłuste (np. skóra z kurczaka), tłuste wędliny.
- Ważne aby unikać smażenia potraw.
Masz uwagi? Widzisz błąd? Zgłoś to administratorowi |
|